25-11-2021: De toekomst van inheemse Volken
20.00 in B504 in Forum. Inloop met koffie & thee vanaf 19:45.

06-01-2022: Rechten & conflicten
Online: u kunt de zoomlink opvragen via themacie@vgsw.nl

17-02-2022: Christen & inheems

17 feb, 20.00 beginnen, 19:45 inloop, lokaal B0103

 

Christen & inheems

VGSW Wageningen 17 februari 20.00 uur, 19:45 inloop – Droevendaalsesteeg 2, lokaal B0103

Goed nieuws voor Nederlanders en andere ‘inheemse volken’

Lezing van Mechteld Jansen over de spannende wisselwerking tussen evangelie en culturen.

Deze lezing staat in een serie over de geschiedenis en de rechten van oorspronkelijke bewoners van gebieden die vaak overheerst zijn. Daarbij komt ook de vraag op of oorspronkelijke bewoners hun eigen cultuur wel kunnen en willen behouden als zij in aanraking komen met het christelijk geloof. Hoe kunnen christelijke praktijken en zienswijzen gecombineerd worden met de oorspronkelijke cultuur waar men deel van uitmaakt? Culturele, economisch en technologische overheersing lijken welhaast inherent te zijn aan de beweging van christelijke missie. Hoe verhoudt het evangelie zich eigenlijk tot verschillende culturen? In deze lezing worden de motieven achter een christelijke zendingsbeweging kritisch bevraagd. Wie deelt het evangelie met wie en welke machtsconstellaties komen daarbij kijken? Is er een wederzijdse missiebeweging mogelijk, een echte ontmoeting, waarbij het evangelie een kans krijgt gehoord te worden als werkelijk goed nieuws voor alle betrokkenen?

Deze vragen hebben we voorgelegd aan prof.dr. Mechteld Jansen, die als hoogleraar missiologie en als rector verbonden was aan de Protestantse Theologische Universiteit Amsterdam/Groningen. Zij werkte ook in Wageningen en in Kameroen. Zij promoveerde op een studie naar nieuwe taal voor God in een geseculariseerde cultuur en is gespecialiseerd in de relatie tussen migratie en missie.

 

 
Rechten & conflicten

Inheemse volken, soevereiniteit en burgerschap in de Verenigde Staten

  Een inheemse identiteit heeft verschillende betekenissen. In de eerste plaats identificeert het en groep als ‘anders’ dan andere bewoners van een land, maar die andersheid wordt concreet als inheemsheid een mate van soevereiniteit meebrengt. De Verenigde Staten zijn misschien wel één van de meest prominente voorbeelden van deze situatie. Binnen de (federale) natie hebben de verschillende staten een grote mate van zelfbestuur. Binnen een aantal van die staten leven inheemse naties met ook een eigen vorm van soevereiniteit. Hoe kan dat, en hoe past dit in de hedendaagse Amerikaanse samenleving?

  Deze beide vragen vormen de twee belangrijkste thema’s voor deze avond. De historisch-juridische achtergrond wordt besproken om het heden in context te kunnen plaatsen, en voor het heden kijken we naar de positie van inheemse groepen als burgers binnen de Amerikaanse samenleving. Kan iemand tegelijk Amerikaan en inheems zijn? En is men dan méér Amerikaans –want inheems- of juist minder –want een minderheidsgroep? De relatie inheemse status en Amerikaanse identiteit lijkt een moeilijke: hebben de troepen van de Verenigde Staten de verschillende inheemse groepen immers niet overtuigend overwonnen in het verleden? Maar tegelijkertijd biedt deze status specifieke inheemse groepen economische en sociale kansen waarmee ze zich als Amerikaanse patriotten profileren. De brede lijn zal zijn om na te gaan hoe inheemse identiteit niet alleen over tradities en het verleden gaat, maar juist ook over de rol en relatie met de hedendaagse, bredere maatschappij.

 

De toekomst van Inheemse Volken

Inheemse Volken genieten geleidelijk aan steeds meer erkenning van hun bijzondere positie en speciale rechten over de gehele wereld, inclusief de Verenigde Naties. Toch leeft nog steeds de verwachting dat ze met uitsterven worden bedreigd. De gedachte dat Inheemse Volken geen
toekomst hebben dateert echter al van het begin van het koloniseringsproces in de 18e en 19e eeuw. De paradox is dan ook dat naarmate Inheemse Volken meer erkenning krijgen het idee dat ze geen
toekomst hebben niet verdwijnt. In deze lezing zal deze paradox worden ontrafeld tegen de achtergrond van hardnekkige veronderstellingen over de wijze waarop een zogeheten proces van modernisering en rationalisering plaatsvindt in westerse samenlevingen. De analyse van de paradox van inheemse rechten wordt rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden uit met name Australië en Nieuw-Zeeland.

Toon van Meijl is hoogleraar culturele antropologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij verricht sinds begin jaren ’80 onderzoek in de samenleving van de Nieuw-Zeelandse Maori, waarop hij is gepromoveerd aan de Australian National University in Canberra. In totaal heeft hij zes jaar gewoond en gewerkt in Australië en Nieuw-Zeeland, terwijl hij beide landen nog steeds regelmatig bezoekt voor onderzoek.